Sunt Cătălina Nicolescu cu o experiență de aprox. 18 ani alături de copiii cu tulburare de spectru autist și cu familiile acestora, aplicând programul ABA și alte intervenții validate științific .Mereu am căutat să învăț noi abordări și să le practic cât mai fidel ,fiecare etapă din evoluția mea profesională având un singur scop :îmbunătățirea semnificativă a calității vieții copiilor diagnosticați cu autism. Întotdeauna am dorit să duc mai departe ce practic și învăț ,astfel că am susținut workshopuri /ateliere pentru părinți și terapeuți în țară ,fiind formator acreditat ANC; de asemenea, am prezentat lucrări în cadrul multor Conferințe/Congrese la nivel național; RBT acreditat BACB ; având finalizat și Cursul de formare România BCaBA Alternate Pathway Course Sequence,,. Începând cu 2019 ,aplic abordarea JASPER ,acreditată de Kasari Autism Research Lab UCLA Semel Institute for Neuroscience & Human Behavior și sunt în colaborare cu DAAL autism București în cadrul proiectului JSP ,având peste 4000 ore practice ,cu peste 200 de copii cu vârste cuprinse între 18 luni și 6 ani
Sumar temă Conferința Internațională ABA:
Abordarea JASPER: învățăm copilul să se joace și prin joc îmbunătățim deficitele de bază caracteristice diagnosticului de autism
Această prezentare va fi în limba română.
Abstract: În cazul copiilor cu TSA, una dintre cele mai frecvente caracteristici este dificultatea pe care aceștia o întâmpină de obicei în ceea ce privește jocul funcțional și simbolic . Această dificultate este considerată chiar un indicator precoce pentru diagnosticul de autism. Acest lucru este reflectat și în DSM-5 prin includerea unor comportamente precum repetarea unui anumit tip de joc, utilizarea stereotipă a obiectelor, alinierea jucăriilor, prezența unor interese foarte restrânse, interes mare pentru obiecte vs persoane, lipsa flexibilitații, nu înțelege substituția obiectelor, alături de deficite semnificative în interacțiunea și comunicarea socială. Lucrarea de fața evidențiază strategii, componente esențiale în predarea jocului și a abilităților sociale specifice modelului JASPER. JASPER (Joint Attention, Symbolic Play, Engagement and Regulation) este o nouă abordare a intervenției timpurii , fundamentată pe cercetare și studii extinse (dezvoltată de cercetătorii de la UCLA ,introdusă în Romania din 2019), care se concentrează pe joc în implicarea cu ceilalți, ca mijloc de a învăța abilități suplimentare, cum ar fi atenția împărtășită și limbajul. Cunoașterea strategiilor de bază ajută specialiștii /părinții să le încorporeze imediat în sesiunile din programul ABA, ajutând astfel pe copii să învețe să comunice mai eficient, să-și dezvolte jocul funcțional și imaginația, să se implice în interacțiuni sociale semnificative.