Camelia Crîșmariu este psiholog cu drept de liberă practică în domeniul psihopedagogiei speciale. A absolvit Facultatea de Psihopedagogie Specială afiliată Facultății de Psihologie și Stiințele Educației din cadrul Universității din București; programul de masterat Terapia Logopedică a Tulburărilor Limbajului și Comunicării, din cadrul aceleiași facultăți; cursurile masteratului Applied Behavior Analysis, de la Clemson University, și masteratul de Psihodiagnoză Cognitivă și Consiliere Psihologică, din cadrul Universității Ecologice din București. De asemenea, în 2020 a obținut certificarea BCaBA.

Camelia a început să practice intervenția comportamentală aplicată în 2009, iar din 2015 a început colaborarea cu Asociația Help Autism, unde coordonează implementarea planurilor de intervenție pentru copii, susține evaluări și cursuri de inițiere în terapia ABA. În prezent, este coordonator al Departamentului de Logopedie de la Help Autism.

Având peste 10 ani de experiență în lucrul alături de copiii atipici, Camelia pune la fel de multă pasiune în ceea ce face, ca în prima zi. Învățând despre comportamentul acestor copii, a ajuns să realizeze cât de multe lucruri rămân încă de descoperit.

Sumar temă Conferința Internațională ABA:

Cum vorbesc cu copilul despre diagnosticul lui

Această prezentare va fi în limba engleză.

Abstract:

”Îi spun că are autism?”, ”Dacă îi spun și apoi va crede că e ceva în neregulă cu el?” 

Sună cunoscut? Acestea sunt câteva dintre întrebările pe care și le poate pune părintele unui copil cu autism.  

Cercetările vorbesc despre beneficiile unei discuții deschise cu copilul despre diagnosticul lui cât mai devreme la un nivel adecvat vârstei și dezvoltării. Dacă copiii învață despre ei, nevoile, comportamentele și emoțiile lor de la o vârstă mică îi poate ajuta să dezvolte stima de sine, să vorbescă despre ei, să caute suportul comunității persoanelor cu autism iar la vârsta adultă să aibe o viață împlinită.  

”Dar când să îi spun?”  

Una dintre variante este să aștepți să apară întrebări din partea lor ”De ce merg la terapie?”, ”Este ceva în neregulă cu mine?”, ”Mami, de ce trebuie să vii să stai cu mine la școală?”. În această situație oferă răspunsuri clare, concrete, pe înțelesul lor sau cere timp de răgaz să te informezi despre cea mai potrivită variantă de a transmite informația.  

”Cum să îi spun?” 

Cu sinceritate putem spune că este o discuție dificilă așa că este important să verifici mai întâi care este poziționarea ta față de diagnosticul lui. Apoi, alege cu atenție momentul în care vorbești despre asta. Să fie calm și atent. Poți să integrezi scurte informații despre diagnostic, despre nevoile lui, despre reacțiile lui în activitățile de zi cu zi.