Camelia Frangulea activează în domeniul analizei aplicate a comportamentului din anul 2014 și deține atestare internațională ca analist comportamental BCBA, din 2018. Este managerul Centrului Rainbow, din Pitești, și este implicată în coordonarea programelor din cadrul centrului, în recrutarea și în formarea echipei de terapeuți, precum şi în gestionarea relațiilor cu părinții copiilor încadrați în programul de recuperare. Camelia se ocupǎ, de asemenea, de supervizarea colegilor din diferite localitǎţi și, în plus, e implicată în realizarea curriculelor de formare pentru cursuri destinate terapeuților și cursuri destinate părinților, fiind şi trainer în cadrul acestora.
Sumar temă Conferința Internațională ABA:
Controversatul principiu al recompensei: de ce recompensa este motorul comportamentului?
Pornind de la faptul cǎ, ȋn ultima perioadǎ, se pune tot mai des problema utilitǎţii principiului recompensei (ȋntǎririi) şi se face asocierea cu ,,şantajul” şi/sau ,,dresajul”, prezentarea ȋşi propune sǎ aducǎ informaţii cu trimitere la anii de cercetare axați pe faptul cǎ recompensa reprezintǎ ,,motorul comportamenului”. Realitatea este cǎ nu putem vorbi de creşterea frecvenţei de apariţie a unui comportamanet fǎrǎ sǎ vorbim de recompensǎ.
De ce este controversat acest principiu? Este greșit înțeles? Credem că da! De-a lungul timpul, am strâns date și informații și, cel mai des, am primit din partea părinților argumentul cǎ își doresc ca cei mici sǎ se angajeze ȋn comportamente dezirabile pentru cǎ vor ei, pentru cǎ aşa este firesc, şi nu pentru cǎ obţin, ȋn schimb, un beneficiu. Fie cǎ acceptǎm sau nu, adevǎrul este cǎ orice comportament pe care copilul ȋl manifestǎ iar şi iar categoric a fost recompensat. Aşadar, ȋn cadrul prezentǎrii noastre, eu și colega mea, Valentina Puicea, ne-am propus sǎ aducem exemple concrete, din viaţa de zi cu zi, pentru a identifica ȋmpreunǎ cum funcţioneazǎ acest principiu.
Ȋn concluzie, ne propunem sǎ atingem subiecte precum:
- aplicabilitatea principiului recompensei (ȋntǎririi) ȋn viaţa de zi cu zi;
- recompensarea în mediu natural;
- sisteme de recompensare complexe;
- rolul evenimentelor private în modificarea comportamentelor.