Camelia Crîșmariu este psiholog cu drept de liberă practică în domeniul Psihopedagogiei Speciale. A absolvit facultatea de Psihopedagogie Specială din cadrul Facultății de Psihologie și Stiințele Educației, Universitatea București, masteratul Terapia Logopedică a Tulburărilor Limbajului și Comunicării, din cadrul aceleiași facultăți, cursurile masteratului Applied Behavior Analysis din cadrul Clemson University și masteratului de

Psihodiagnoză cognitivă și consiliere psihologică în cadrul Universitatii Ecologice București. De asemenea, în 2022 a obținut certificarea BCBA. 

Camelia a început să practice intervenția comportamentală aplicată din anul 2009, iar din anul 2015 a început colaborarea cu asociația Help Autism, unde coordonează implementarea planurilor de intervenție pentru copii, supervizează terapeuți și susține cursuri de inițiere în terapia ABA.  

Având peste 10 ani de experiență în lucrul alături de copiii atipici, Camelia pune la fel de multă pasiune în ceea ce face, ca în prima zi. Consideră că a învățat multe despre persoanele cu autism cu care a colaborat și în tot acest timp a ajuns să realizeze cât de multe lucruri rămân încă a fi descoperite. 

Prezentări la Conferința Internațională ABA 2022.

Temă : Interocepția – cum putem antrena acest simț  

Abstract

Ți se face foame, ai nevoie să mergi la baie, ți se face sete, ești obosit, te simți nervos. Cum îți dai seama de toate aceste stări? Cine te ajută să descifrezi corect aceste senzații? Răspunsul este interocepția. Al 8-lea simț.  

Interocepția este percepția senzațiilor din interiorul corpului. Aici încadrăm percepția senzațiilor fizice ce au legătură cu funcționarea organelor interne: bătăile inimii, respirație, sațietate și trăirile de la nivelul corpului pe care le avem în emoții. Toate informațiile ce se transmit de la receptori ajung la creier ce le interpretează și emite o concluzie despre cum ne simțim.  

Când propriocepția funcționează cum trebuie înțelegem ce are nevoie corpul nostru și acționăm în consecință. Însă pot exista și dificultăți de procesare. Fie de interpretare a intensității senzațiilor, fie deficite de discriminare a senzațiilor. Toate acestea au efecte directe în zona altor abilități cum ar fi autoreglarea, gândirea socială, flexibilitatea în gândire, rezolvarea de probleme, abilități sociale.  

Cercetările au demonstrat că aceste abilități se pot îmbunătăți cu o serie de exerciții create special pe nevoile fiecărei persoane în parte. Îmbunătățind nivelul de conștientizare interoceptivă prin creșterea abilității de a recunoaște senzațiile și a le da semnificația potrivită pentru a putea reacționa.