Iulia Dobronoiu

Iulia Dobronoiu

BCBA

Iulia Dobronoiu are o experiență de 13 ani în domeniul Analizei Comportamentale Aplicate (ABA) cu copii cu autism și alte tulburări și întârzieri de dezvoltare, atat in Romania cat si in Marea Britanie. A finalizat Masterul în ABA la Universitatea Bangor, Marea Britanie și a obținut acreditarea BCBA (Board Certified Behavior Analyst) în 2019.

Activitatea de bază constă: în monitorizarea programelor ABA la domiciliu, supervizarea centrelor ce utilizează ABA, integrarea persoanelor cu tulburare de spectru autist și alte deficiențe, în școli și grădinițe, supervizarea persoanelor ce doresc sa obtina certificarea BCBA, BCaBA si sustinerea trainingurilor in domeniul ABA.

Temă: Autoreglare și co-reglare: ce sunt și cum putem noi, adulții, să ne autoreglăm pentru a-i putea sprijini apoi pe cei mici în dezvoltarea acestor abilități

Abstract: 

Atunci cand vorbim despre autoreglare nu exista o definitie simpla, insa ne putem raporta la acest termen ca la capacitatea unei persoane de a-si controla impulsurile, emotiile si actiunile intreprinse. Altfel spus, o persoana care poseda abilitati de autoreglare poate sa ramana calma atunci cand experimenteaza situatii extreme sau provocari si poate pune in practica diverse strategii cat mai eficiente pentru depasi cu succes aceste situatii. Aceasta abilitate este extrem de utila atat in cazul adultilor ce interactioneaza regulat cu persoane cu TSA (de exemplu, instructorii comportamentali sau parintii), cat si in cazul persoanelor cu diagnostic de TSA.

Copiilor le lipseste abilitatea de a se autoregla, aceasta invatandu-se si dezvoltandu-se atat timp cat au modelul unor relatii sanatoase din partea persoanelor cu care interactioneaza in mod frecvent si un mediu propice pentru o dezvoltare emotionala cat mai armonioasa. In cazul copiilor, primul pas catre autoreglare il reprezinta co-reglarea, procesul prin care adultul ofera copilului suportul necesar si modeleaza in cadrul interactiunii, exemple de comportamente adecvate si strategii ce le permit celor mici sa ajunga sa se linisteasca singuri.  Astfel, co-reglarea emotiilor este precursorul autoreglarii sanatoase a emotiilor. Insa pentru ca un adult sa poate sustine un copil cu diagnostic de TSA in procesul de co-reglare, trebuie sa aiba el insusi capacitatea de autoreglare bine dezvoltata.

Rolul prezentarii de fata este acela de a impartasi cateva metode si strategii specifice de reglare a emotiilor in functie de situatie si de emotiile implicate, acest lucru ducand la beneficii imense atat pentru copiii cu TSA, cat si pentru adultii care interactioneaza cu ei.

Go to Top