
Teodora Rusea
Teodora Rusea este analist comportamental, psiholog clinician și psihoterapeut, cu o practică dedicată analizei comportamentale aplicate (ABA), fiind specializată în evaluarea și intervenția individualizată pentru copiii diagnosticați cu tulburări din spectrul autist (TSA). Cu experiență practică solidă atât în contexte clinice, cât și în analiza dinamicilor de grup și îmbunătățirea acestora, activitatea sa integrează abordări bazate pe dovezi științifice, centrate pe nevoile reale ale copilului și familiei. Teodora consideră că relația terapeutică este fundamentul oricărui progres în terapie, iar munca sa este ghidată de ideea că fiecare pas în procesul de învățare trebuie să fie însoțit de conectare autentică și empatie. În cadrul conferinței, propune o perspectivă aplicată asupra modului în care relația terapeutică poate fi observată, modelată și consolidată prin principiile analizei comportamentale aplicate, oferind repere concrete pentru susținerea alianței terapeutice în intervențiile destinate copiilor cu TSA.
Temă: De la colaborare la intervenție: cum construim o relație eficientă și predictibilă cu părinții
Abstract:
Ce se întâmplă atunci când intervenția este bine construită, copilul răspunde pozitiv, dar progresul nu se menține în afara ședințelor? De multe ori, cheia nu stă în modificarea tehnicii, ci în calitatea relației terapeut–părinte (Plattner & Anderson, 2023). Lucrarea de față propune o explorare aplicată a modului în care principiile de bază ale analizei comportamentale aplicate pot susține această relație esențială în orice intervenție eficientă.
Departe de a fi un context pasiv, relația cu părintele este un spațiu activ de învățare, reglare și influență reciprocă. Plecând de la conceptele de întărire, analiză funcțională, modelare, prompting și generalizare, prezentarea oferă exemple concrete despre cum pot fi identificate și susținute comportamentele parentale care facilitează progresul copilului (Taylor et. al, 2019). Se va pune accent pe construirea unei colaborări autentice, în care părintele este susținut să înțeleagă, să participe activ și să devină constant în aplicarea strategiilor în viața de zi cu zi, într-un mod realist și echilibrat.
Participanții vor pleca cu o înțelegere clară asupra modului în care pot analiza interacțiunile cu părinții prin lentila ABC, cum pot folosi întărirea pentru a crește asumarea și implicarea familială, dar și cum își pot adapta stilul de comunicare în funcție de comportamentele și nevoile reale ale adultului din fața lor. În centrul acestei lucrări se află convingerea că relația terapeut–părinte nu este un context colateral, ci un spațiu activ de intervenție ABA (Callahan et al., 2019).
BIBLIOGRAFIE:
Callahan, K., Foxx, R. M., Swierczynski, A., Aerts, X., Mehta, S., McComb, M. E., ... & Sharma, R. (2019). Behavioral artistry: Examining the relationship between the interpersonal skills and effective practice repertoires of applied behavior analysis practitioners. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49, 3557-3570.
Plattner, C., & Anderson, C. (2023). Therapeutic relationships in applied behavior analysis: Current status and future directions. Behavior Analysis in Practice, 16(4), 1222-1230.
Taylor, B. A., LeBlanc, L. A., & Nosik, M. R. (2019). Compassionate care in behavior analytic treatment: Can outcomes be enhanced by attending to relationships with caregivers?. Behavior analysis in practice, 12(3), 654-666.