Catalina Nicolescu
Expertiza mea integrează know-how-ul de trainer JASPER, acreditat de Kasari Autism Research Lab UCLA Semel Institute for Neuroscience & Human Behavior, de Registered Behavior Technician acreditat de BACB, de formator și de speaker.
Sunt Cătălina Nicolescu și îmi amintesc primul meu pas în a descoperi și practica intervenția ABA .A început în 2006 la centrul ,,Horia Moțoi ,, .Au trecut mulți ani în care mi -am dezvoltat abilități de terapeut home -based ,shadow si coordonator .
Mereu am căutat să învăț noi abordări validate științific și să le practic cât mai fidel ,fiecare etapă din evoluția mea profesională având un singur scop :îmbunătățirea semnificativă a calității vieții copiilor diagnosticați cu autism. Întotdeauna am dorit să duc mai departe ce practic și învăț ,astfel că am susținut workshopuri /ateliere pentru părinți și terapeuți în țară ,fiind formator acreditat ANC; de asemenea, am prezentat lucrări în cadrul multor Conferințe/Congrese la nivel național; RBT acreditat BACB ; având finalizat și Cursul de formare România BCaBA Alternate Pathway Course Sequence.
Începând cu 2019 ,m-am focusat pe intervențiile cu predare în mediul natural (NDBI ) și aplic abordarea JASPER ,oferind aceste servicii copiilor mici .
Din 2024 ,am ieșit de sub umbrela ,, DAAL autism project ,, și munca mea devine mai complexă și provocatoare odată cu colaborarea cu Alina Vlad ,având rol de mentor pentru părinții din cadrul programului dezvoltat de dânsa :FOCUS .
Cunostintele mele se îndreaptă către părinți și terapeuți prin cursurile înregistrate pentru platforma www.autism.ro ,continuând colaborarea cu Damian Nedescu .
Organizez grupuri de mentorat și toate evenimentele ce le susțin în țară au un singur scop: dezvoltarea jocului și comunicării la copilul cu TSA .
Jocul la copilul cu TSA apare afectat în diferite moduri, de aceea cred, cu putere, că învățarea prin joc este o modalitate naturală si potrivită pentru dezvoltarea abilităților de limbaj, joc, concepte noi, rezolvare de probleme, flexibilitate în gândire, dezvoltarea creativității, spontaneității și a simbolizarii necesare în interacțiunile sociale la copilul mic .Jocul ar trebui să fie distractiv și plin de satisfacții ,dar și învățare pentru copil.
Temă: De ce este important și cum putem să dezvoltăm implicarea împărtășită (Joint Engagement) la copiii cu TSA
Abstract: Un rezultat important al intervenției timpurii este îmbunătățirea abilităților de comunicare socială, o provocare pentru copiii mici și o caracteristică definitorie necesară pentru un diagnostic de autism.
Dezvoltarea timpurie a implicării impărtășite (Joint engagement ) și dobândirea limbajului sunt de obicei împletite. Studiile arată că dezvoltarea acestei abilități este considerată foarte importantă pentru dezvoltarea ulterioară a copilului . Durata mai lungă a timpului petrecut cu un adult implicat activ în aceeași activitate (denumită aici JE ) a fost asociată cu o traiectorie îmbunătățită a limbajului expresiv, alături de abilitățile de cogniție socială ale copilului mic. Când se alege predarea încorporată în activități și jocuri care conțin interacțiuni sociale semnificative cu valențe emoționale, copilul învăță mai rapid și generalizează mai natural , în comparație cu situațiile în care predarea are loc fără o conexiune socială semnificativă.
De-a lungul dezvoltării sale, copilul învață să comunice în timpul interacțiunilor zilnice pe care le are cu părintii sau alte persoane de referință din viața lui. Deci, cu cât se implică mai mult cu oamenii importanți din jurul sau, cu atât are mai multe oportunități de a învăța abilități valoroase de comunicare.
Copiii cu tulburare din spectrul autist (TSA ) au dificultăți în implicarea împărtășită . Este o provocare pentru ei să acorde atenție atât unui obiect, cât și unei persoane în timp ce interacționează, astfel aceștia ajung să-și petreacă mult timp jucându-se singuri cu jucăriile sau manipulând obiectele, fără a fi in interacțiuni cu alții . Prin urmare, pierd multe oportunități de a fi expuși la noi informații care să stimuleze dezvoltarea cognitivă, să învețe obiecte, limbaj, noi idei de joc, rezolvare de probleme, o toleranță mai bună și abilități sociale .
Pentru copiii mici cu TSA, implicarea socială trebuie să fie prioritară în interventia timpurie. A îi învăța cum să interacționeze cu alți oameni este cel mai important obiectiv, și nu tocmai simplu pentru părinte sau terapeut.
Prezentarea mea aduce in prim plan nu doar importanța, beneficiile și promovarea implicării împărtășite, ci și evaluarea JE alături de strategii ușor de încorporat de către părinte și terapeut în cursul interacțiunilor, experiențelor și rutinelor zilnice ale copilului