Zuzana Maštenová, BCBA
Zuzana Maštenová este analist comportamental certificat (BCBA), care a absolvit un master în psihologie la Universitatea Prešov, Slovacia, în iunie 2004. După ce s-a mutat în Marea Britanie, și-a început cariera în analiza aplicată a comportamentului (ABA), concentrându-se pe sprijinirea copiilor cu tulburare de spectru autist (ASD), ca terapeut comportamental, atât în programele de acasă, cât și în cadrul școlii.
Ulterior, după ce și-a terminat cursurile BCBA, s-a întors în Slovacia și a co-fondat VIA ABA, o.z., o organizație non-guvernamentală (ONG) dedicată furnizării de instrucțiuni bazate pe dovezi pentru copiii cu autism.
Prin VIA ABA, Zuzana s-a angajat să disemineze informații despre ABA și practicile bazate pe dovezi în terapia pentru autism, oferind instruire pentru părinți și profesioniști și organizând ateliere practice, prezentări și conferințe.
Prezentări la Conferința Internațională ABA 2024
Temă: Step by Step: Program de intervenție timpurie, mediată de părinte, pentru autism, concentrată pe interacțiunile sociale timpurii şi pe abilitățile de comunicare
Abstract:
În țările în care Analiza aplicată a comportamentului (ABA) nu este finanțată de guvern sau susținută de asigurările de sănătate, accesarea serviciilor de intervenție timpurie pentru copiii cu autism poate fi o provocare. Bazându-ne pe abordări bazate pe dovezi, subliniem eficacitatea intervențiilor mediate de părinți, concentrându-se în special pe predarea bazată pe joc, în medii naturale, cu un accent special pe sprijinirea abilităților sociale și de comunicarea timpurie.
Programul Step by Step este o intervenție de 3 luni, mediată de părinți, concepută pentru a dezvolta abilitățile de comunicare socială la copiii mici cu tulburare din spectrul autismului (TSA). Părinții beneficiază de formare individuală pentru dezvoltarea abilităților comportamentale, la centru, timp de 2 ore pe săptămână, în 12 sesiuni.
În timpul acestor sesiuni, învață cum să promoveze interacțiunea socială, comunicarea, imitarea și abilitățile de joc pentru a stimula dezvoltarea copilului. Părinții se angajează apoi în 3 ore de activități planificate în fiecare zi, aplicând strategiile pe care le-au învățat în timpul instruirii. Programul se bazează pe o intervenție comportamentală de dezvoltare naturală, folosind întăriri încorporate în mod natural în joc și creând oportunități de învățare în timpul activităților de zi cu zi. Subliniem rolul esențial pe care părinții îl joacă în echipa de tratament și pledăm pentru integrarea lor în fiecare program de intervenție pentru copiii cu autism.