Adriana Boriceanu a luat cunostinta cu domeniul ABA inca de pe vremea cand era studenta la psihologie, in urma cu mai bine de 16 ani. Prima echipa din care a facut parte, era formata din oameni entuziasti, insa insuficient pregatiti in analiza comportamentala, astfel ca a inceput cautarile pentru formarea profesionala in acest domeniu.

La doi ani de cand a inceput sa lucreze cu copiii cu autism, a intalnit-o pe Anca Dumintrescu, cea care avea sa ii deschida drumul catre inscrierea in programul University of North Texas. Dupa ce a terminat cursurile si orele de supervizare necesare inscrierii pentru examenul de acreditare internatioanal (BCBA), Adriana a fost nevoita sa puna pauza vietii profesionale, intrucat a devenit mamica. Astfel ca, atunci cand a revenit in profesie, a trebuit sa reia cursurile Universitatii Clemson pentru a re-indeplini cerintele de inscriere la examenul de acreditare.

In prezent, Adriana este absolventa a Universitatii Titu Maiorescu, Facultatea de Psihologie, absolventa a cursurilor masterale pentru psihoterapia cognitiv comportamentala cu drept de libera practica in acest domeniu, formator acreditat, absolventa a doua cursuri aprobate de ABA International si in curand va sustine examenul de acreditare BCBA.

Activitatea profesionala este centrata cu predilectie in Centrul Hope (centru aflat in Bucuresti), si ofera servicii si in afara Bucurestiului. Serviciile pe care le ofera constau in:

  • sustinerea de cursuri si workshopuri in diferite localitati din Romania;
  • coordonarea programelor de interventie a copiilor inscrisi in Centrul Hope
  • consultanta oferita familiilor copiilor din centru;
  • formarea continua a terapeutilor din centru;
  • sprijinirea cadrelor didactice in integrarea copiilor cu CES la clasa;
  • formarea insotitorilor la gardinita / scoala a copiilor cu CES.
  • Terapie ACT (Acceptance And Commitment Therapy) aplicata parintilor de copii speciali.

Motto-ul Adrianei in ceea ce priveste activitatea profesionala este: invatarea e un proces care nu se termina niciodata, a spune „nu stiu” este un act de bunavointa indreptat spre sine si spre ceilalti, oricand putem invata cate ceva de la oricine – este necesar doar sa ramanem flexibili.

Sumar temă Conferința Internațională ABA:

Terapia ACT: acceptare si devotament. Unelte concrete pentru a trai o viata plina de sens.

Abstract:
In urma cu 15 ani, cand am descoperit principiile analizei aplicate a comportamentului, am trait sentimentul unei revelatii: comportamentele prindeau sens, invatarea era posibila si in cele mai dificile cazuri pentru ca existau strategii validate stiintific de modificare comportamentala. Fiecare aspect ce tinea de comportamentul direct observabil, avea o dimensiune, o durata, o frecventa si, in functie de mediu, acesta putea fi modificat, aducand astfel persoana in pozitia de a beneficia cat mai mult de intaritorii din mediul respectiv.

In anii ce au urmat, traiam cu gandul ca ABA are cumva aceasta „limita”: noi ca fiinte, nu suntem doar un cumul de abilitati, nu suntem doar indivizi care ne supunem legii potrivirii: acolo unde e intaritorul, acolo ”curge si comportamentul” (behavior goes where the reinforcement flows). Suntem mult mai mult de atat. Insa am acceptat cumva ca prin ABA putem rezolva relatia eu – mediu prin crearea de abilitati de viata necesare adaptarii la mediu, iar de partea interpersonala, de relatia mea cu mine, se poate ocupa psihoterapeutul.

In anul 1982, psihologul clinician Steven Hayes a dezvoltat terapia ACT (Acceptance and commitement therapy), terapie ce are la baza principiile ABA aplicate in relatia eu cu mine: o terapie ce integreaza principiul conditionarii in ceea ce priveste comportamentele la care doar eu am acces: o terapie foarte bine pusa la punct pentru a-mi accesa gandurile, emotiile, trairile, apoi a-mi descoperi valorile personale si a-mi indrepta actiunile spre ceea ce doresc sa construiesc, sa apar, sa cresc…

Ne stabilim obiective și actionam: dar nu actionam oricum. Intelegem că viața plina și semnificativă, viata pe care ne-o dorim, este creată prin luarea de măsuri eficiente, care sunt cele ghidate de valorile alese. Stiind acestea, vom avea un proces perfect în urmărirea obiectivelor pe care ni le-am stabilit? Nu, bineînțeles că nu, dar indiferent de câte ori ne abatem din drum, – valorile sunt acolo pentru a oferi inspirație și motivație pentru a ne reangajarea in actiuni semnificative.

Această prezentare va fi susținută în limba română.