Valentina Puicea este analist comportamental acreditat BCBA și psiholog clinician cu o experiență de 11 ani ȋn intervenția și în recuperarea copiilor diagnosticați cu tulburări de dezvoltare. În tot acest timp, a coordonat activitatea mai multor centre, a participat ca lector la conferințe și la numeroase cursuri de formare. În prezent, își desfășoară activitatea independent. Ca specialist, pune accent pe acuratețea, pe rigorile teoretice și practice ale analizei aplicate a comportamentului.
Sumar temă Conferința Internațională ABA:
Controversatul principiu al recompensei: de ce recompensa este motorul comportamentului?
Pornind de la faptul cǎ, ȋn ultima perioadǎ, se pune tot mai des problema utilitǎţii principiului recompensei (ȋntǎririi) şi se face asocierea cu ,,şantajul” şi/sau ,,dresajul”, prezentarea ȋşi propune sǎ aducǎ informaţii cu trimitere la anii de cercetare axați pe faptul cǎ recompensa reprezintǎ ,,motorul comportamenului”. Realitatea este cǎ nu putem vorbi de creşterea frecvenţei de apariţie a unui comportamanet fǎrǎ sǎ vorbim de recompensǎ.
De ce este controversat acest principiu? Este greșit înțeles? Credem că da! De-a lungul timpul, am strâns date și informații și, cel mai des, am primit din partea părinților argumentul cǎ își doresc ca cei mici sǎ se angajeze ȋn comportamente dezirabile pentru cǎ vor ei, pentru cǎ aşa este firesc, şi nu pentru cǎ obţin, ȋn schimb, un beneficiu. Fie cǎ acceptǎm sau nu, adevǎrul este cǎ orice comportament pe care copilul ȋl manifestǎ iar şi iar categoric a fost recompensat. Aşadar, ȋn cadrul prezentǎrii noastre, eu și colega mea, Camelia Frangulea, ne-am propus sǎ aducem exemple concrete, din viaţa de zi cu zi, pentru a identifica ȋmpreunǎ cum funcţioneazǎ acest principiu.
Ȋn concluzie, ne propunem sǎ atingem subiecte precum:
- aplicabilitatea principiului recompensei (ȋntǎririi) ȋn viaţa de zi cu zi;
- recompensarea în mediu natural;
- sisteme de recompensare complexe;
- rolul evenimentelor private în modificarea comportamentelor.