KIT MATERIALE  – “Eu invat despre lume prin imagini – materiale ABA” 

IMG_3150_resizeAutismul afecteaza dezvoltarea normala a creierului in ariile care sunt responsabile de functia de comunicare, interactiunea sociala si functionarea cognitiva. Datorita acestor dificultati majoritatea copiilor cu autism nu pot invata prin utilizarea materialelor educationale clasice. Au nevoie de materiale educationale create special pentru ei, tinand cont de modul in care ei pot invata.

Kit de material didactice  “Eu invat despre lume prin imagini – materiale ABA”  este primul de acest gen din Romania. Kitul a fost creat pentru a facilita activitatile de predare-invatare in cadrul programelor terapeutice, adaptate copiilor cu autism si alte cerinte educationale speciale.

Folosind materiale educationale adecvate cerintelor educationale speciale ale copiilor cu autism se pot obtine rezultate mai bune in invatare iar sansele de recuperare cresc.

Fiecare set de materiale cuprinde o gama larga de imagini care corespund programelor de analiza comportamentala aplicata (ABA) si  nivelului terapeutic, respectiv varstei si abilitatilor copilului – incepator, intermediar, avansat.

IMG_3141_resizeSetul de materiale aduce suportul necesar stimularii si dezvoltarii abilitatilor cognitive si verbale, avand o structura care atinge urmatoarele obiective terapeutice:

– dezvoltarea limbajului receptiv

– dezvoltarea limbajului expresiv si a comunicarii prin descriere si povestire

– invatarea sensului adjectivelor si a raporturilor spatiale

– dezvoltarea spiritului de observatie si folosirea limbajului descriptiv

– identificarea expresiilor faciale si a emotiilor simple

– identificarea regulilor sociale si situatiilor sociale complexe

Kitul de materiale “Eu invat despre lume prin imagini – materiale in terapia ABA”  cuprinde:

  1. Relatia cauza – efect – setul contine imagini reprezentative, necesare dezvoltarii abilitatii de a oferi explicatii referitoare la cauza evenimentelor – dezvolta atat rationamentul cat si abilitatile de limbaj.
  2. Povesti sociale – setul este conceput astfel incat vizeaza dezvoltarea coerentei limbajului cat si aspecte reprezentand diferite situatii sociale. Pe baza imaginilor copiii pot invata sa creeze scurte povesti dar si cum sa se raporteze la diferite situatii sociale.
  3. Situatii dificile – sa gasim solutia! – pe baza acestor imagini copilul va invata ca exista mai multe modalitati de a aborda o situatie dificila. Se prezinta mai multe situatii dificile si patru variante pentru rezolvarea fiecareia dintre ele. Impreuna cu adultul copilul va aduce argument pro si contra pentru fiecare situatie in parte.
  4. Sesizeaza absurditatile din imagini! – setul contine imagini in care se regaseste ceva gresit. Copilul trebuie sa gaseasca greseala, sa explice ce anume este gresit dar sa ofere si varianta corecta. Ca si setul cauza  efect dezvolta atat rationamentul cat si abilitatile de limbaj.
  5. Stiu cine sunt! – fise de psihoterapie – aceste fise sunt concepute pentru un nivel avansat al terapiei si se bazeaza pe exercitii de psihoterapie cognitiv comportamentala.
  6. Pozitii spatiale – setul contine imagini pentru invatarea pozitiilor spatiale.
  7. Actiuni – setul contine imagini care reprezinta actiuni uzuale. Fiecare actiune este surprinsa in context diferite si cu persoane diferite asttfel incat sa se poata lucra pe generalizarea abilitatii de sesizare a actiunilor.
  8. Secventialitate – setul contine imagini care reprezinta actiuni succesive astfel incat copilul sa poata construi coerent fraze folosind adecvat structurile gramaticale.
  9. Asocieri – programul presupune dezvoltarea abilitatilor de a corela doua obiecte complementare, cu functie comuna (creion-hartie; lingura-farfurie etc.). Imaginile pot fi folosite atat pentru dezvoltarea abilitatilor cognitive, dar si pentru asocierea verbala, respectiv formarea propozitiilor scurte.
  10. Ce lipseste? – setul de imagini stimuleaza si dezvolta capacitatea de concentrare a atentiei asupra detaliilor lipsa, dar si capacitatea de a conceptualiza elementele care formeaza un obiect. Programul dezvolta atat procesul atentiei, cat si abilitatile cognitive.
  11. Emotii – setul de imagini contine emotii simple (fericit, suparat, speriat etc.), dar si contexte specifice de manifestare a emotiilor. Dezvolta atat abilitatea de a identifica si discrimina emotiile de baza, dar si capacitatea de a asocia situatiile sociale ce determina emotiile respective (baiatul este fericit pentru ca a primit ciocolata).
  12. Culori – setul poate fi utilizat in predarea culorilor, asocierilor obiect-culoare si pentru dezvoltarea abilitatilor de discriminare si dezvoltare a limbajului expresiv.
  13. Notiuni opuse – predarea conceptelor “mare-mic”, “lung-scurt”, “rece-cald” etc. dezvolta capacitatea descriptiva a copiilor. Programul dezvolta capacitatea de a compara diferentele de dimensiune si de a atribui obiectelor caracteristicile esentiale.
  14. Potriviri imagini identice – programele de potrivire testeaza si imbunatatesc capacitatea de a discrimina vizual si de a asocia corespunzator doi stimuli identici. Analizarea informatiei ce determina o asociere corecta, reprezinta baza formarii abilitatilor de sortare, numarat si altor functii cognitive superioare.
  15. Locatii si Meserii – setul contine imagini reprezentative, necesare dezvoltarii atat programelor de limbaj receptiv si expresiv, cat si a programelor ce presupun descrierea sau selectarea caracteristicilor si functiilor de baza ale locatiilor si meseriilor.